تصادفات رانندگی؛ دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور

رئیس پلیس راهور استان خراسان رضوی اعلام کرد:

تصادفات رانندگی؛ دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور

رئیس پلیس راهور استان خراسان رضوی گفت: دومین عامل مرگ و میر در کشور تصادفات رانندگی است؛ در دهه گذشته حدود ۲۵۰ هزار نفر جان باخته و بیش از دومیلیون مجروح و روزانه حدود ۵۵ تا ۶۵ نفر کشته و ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، سرهنگ سلیمی در همایش یادمان قربانیان سوانح رانندگی درمحل فرهنگ‌سرای قرآن و عترت، اظهار کرد: حوادث رانندگی در کشور ما موضوعی فراگیر، پیچیده، گسترده و معضلی بزرگ است و عوامل و دستگاه‌های گوناگونی در زمیه حوادث جاده ای سهیم هستدکه باید بررسی شود سهم نیروی‌انتظامی، وزارت‌راه و دستگاه‌های گوناگون صنعتی به چه اندازه است.

وی در خصوص آمار جهانی مربوط به تلفات رانندگی، افزود: نهمین علت مرگ و میر انسان‌ها در جهان تصادفات جاده ای است و هرسال حدود ۱٫۲ میلیون نفر کشته و بیش از ۵۰ میلیون نفر مجروح و مصدوم می‌شوند.

سرهنگ سلیمی تصریح کرد: روزانه حدود ۳ هزار نفر کشته و حدود ۱۳۷هزار نفر مجروح می‌شوند و از اولین تصادف تاکنون بیش از ۵۰ میلیون نفر کشته شده‌اند و کشور ما نیز بی بهره از این موضوع نیست و بر اساس برآورد دانشمندان اگر این روند ادامه پیدا کند در سال ۲۰۳۰ در زمینه حوادث رانندگی رتبه پنجم را خواهیم داشت.

رئیس پلیس راهور استان، ادامه داد: بیشترین سهم قربانیان تصادف مربوط به گروه سنی جوان است. اولین عامل مرگ ومیر حوادث رانندگی در گروه سنی ۱۵ -۲۹ ودر گروه سنی  ۵-۱۴ دومین عامل ودر گروه سنی ۳۰-۴۰ سال سومین عامل مرگ ومیر تصادفات رانندگی است.

وی با بیان اینکه دومین عامل مرگ و میر در کشور تصادفات رانندگی است، خاطرنشان کرد: در دهه گذشته حدود ۲۵۰  هزار نفر جان باخته و بیش از دومیلیون مجروح وجود دارد و روزانه حدود ۵۵ تا ۶۵ نفر کشته و ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر زخمی می‌شوند و تصادفات را در ایران جنگ پنهان می‌نامند.

سرهنگ سلیمی گفت: در مقایسه میزان جمعیت و تعداد خودرو مشاهده شاهد این هستیم که در سال۵۷ جمعیت شهری ۳۰درصد و جمعیت روستایی ۷۰ درصد و این ارقام در سال ۹۷ به  ۷۰درصد و جمعیت روستایی به ۳۹ درصدرسیده است و در سال ۵۷ تعداد خودرو ۱٫۲ میلیون  و در سال ۹۷ نیز ۲۰ میلیون خودرو دارای پلاک، وجود دارد.

رئیس پلیس راهور استان، ادامه داد: در سال ۸۶ تا ۹۶ تعداد خودروها ۱۳۵ درصد افزایش یافته و اگر این روند ادامه یابد در ۲۰ سال آینده میزان خودروها به ۵۰ میلیون خواهد رسید و در سال ۸۶ تعداد افراد دارای گواهینامه ۱۸ میلیون و در سال ۹۶ این رقم به ۳۶ میلیون رسیده است.

وی در خصوص کاهش تلفات جاده‌‌ای، تشریح کرد: خراسان رضوی در بازه زمانی یک‌ساله شاهد روند کاهشی هشت درصدی تلفات هستیم میزان مجروحین نیز افزایش یافته است و در بین شهرستان‌های استان شهر مشهد کاهش تلفات داشته اما در شهرستان‌های سبزوار، کاشمر، درگز و قوچان این تلفات افزایش داشته است.

سرهنگ سلیمی در باره گرو‌های پرخطر بیان کرد: تحلیل آمار تصادفات نشان می‌دهد در زمینه جان باختگان عابرین پیاده با  ۴۸ درصد و موتور سواران با ۳۴ درصد، در صدر گروه‌های پرخطر قرار دارند و در زمینه مجروحیت نیز سهم موتورسواران ۴۱ درصد و عابرین ۳۰ درصد است.

رئیس پلیس راهور استان افزود: در خصوص مجروحین سهم مردان ۸۱ و زنان نیز ۱۹ درصد و در زمینه مجروحان نیز سهم مردان ۷۲ و زنان ۲۸ درصد است.

وی خاطر نشان کرد: هسته تشکیل دهنده سوانح رانندگی سرعت است زیرا به عنوان عامل وقوع حوادث و  تشدیدکننده خسارت‌ها نیز است و بر اساس تحلیلی علمی در می‌یابیم که با افزایش سرعت، خطر تصادف افزایش و زمان عکس‌العمل نیزکاهش می‌یابد.

سرهنگ سلیمی عنوان کرد: افزایش یک کیلومتری سرعت باعث افزایش سه درصدی تصادفات و در سرعت ۸۰ کیلومتر احتمال مرگ سرنشینان نیز ۲۰ برابر افزایش یافته و احتمال تلف‌ شدن در سرعت ۶۰ کیلومتر۹۰ درصد است.

رئیس پلیس راهور استان در باره محدودیت دید در سرعت‌های مختلف گفت: در سرعت ۴۰ کیلومتر محدوده دید ۱۰۰ درجه و در سرعت کیلومتر ۷۰ به ۷۵ درجه و در سرعت ۱۰۰کیلومتر نیز به ۳۰ درصد خواهد رسید.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی در خصوص کاهش و مدیریت سرعت شش تکنیک‌ ابلاغ کرده که شامل اعمال محدودیت و مدیریت سرعت، مدیریت واحد در کنترل حمل و نقل، سرعت سازه و ساختار و طراحی شبکه معابر، استاندار ایمنی وسایل نقلیه و مراقبت بعد از حوادث رانندگی است

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *